Calvijn&ik

Heeft u, heb jij iets met Calvijn? Of juist helemaal niet? Beschrijf in maximaal 100 woorden uw/jouw relatie tot Calvijn en stuur uw/jouw Calvijn&ik naar de webredactie voor plaatsing op de website.
Naam
Email adres
Bericht
Naam: Prof. Dr. Harry Van Dyke25-07-2009
John Calvin gave us a lucid exposition of the christian faith and inspired a branch of christianity which over time championed liberty and democracy.
Naam: Willem Kruf24-07-2009
Als ik onderstaande reacties allemaal eens lees: Misschien is goed dat er nog eens persoon wordt geboren die het gezamenlijk gedachtengoed van Johannes Reuchlin en Desiderius Erasmus uitdraagt.
Dan wordt de weinige tijd die wij op aarde zijn wat minder beheersd door persberichten over een docent die homo is, het Midden Oosten, een straf met zweepslagen, Taliban, voorbehoedsmiddelen die verboden zijn, enzovoort, enzovoort.
Voor mij is het leven en het geloof leven en laten leven voor zover daarvan anderen geen hinder ondervinden.
Naam: Kees Jansen14-07-2009
Het is goed dat we dit jaar bij de betekenis van Calvijn stilstaan. Dat mensen in deze tijd hem niet zo mogen begrijp ik wel. Hij geeft aan dat het geloof consequenties heeft voor je ‘Sitz im Leben’, en dat stuit tegen de borst van velen die zeggen te geloven, maar waarbij dat op geen enkele manier zichtbaar wordt in hun manier van leven.
In Calvijns tijd was er een onderscheid tussen geestelijken, die zich in kerk en klooster geheel aan de Heer wijdden, en de leken, die zich bezig mochten houden met het lagere, aardse leven. Calvijn heeft dit onderscheid tenietgedaan en heeft laten zien dat ook het aardse leven een heilig leven kan en behoort te zijn. Een belangrijk gevolg daarvan was dat in de kerk na eeuwen van top-down bestuur een vorm van democratie kon worden gepraktiseerd. Die komt o.m. tot uitdrukking in de verkiezing van ambtsdragers in de kerk, de autonomie van de plaatselijke gemeente en de bijdrage van de gemeenteleden in de liturgische gezangen.
De reacties hieronder waarin de zogeheten terreur van Calvijn op het leven en het geweten van zijn medemensen genoemd wordt, met als dieptepunt de verbranding van Michael Servet, getuigen van weinig inzicht in de tijd waarin deze beide theologen leefden. Als Servet in de handen van bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk was gevallen was hij zeker niet minder wreed ter dood gebracht. Beoordeel Calvijn dus niet door uitsluitend naar hem te kijken door het raster van de 21e-eeuwse morele overwegingen, maar betrek zijn eigen tijd daarbij.
Naam: H. Beuker07-07-2009
In mijn ogen is Calvijn na Augustinus de grootste Bijbeltheoloog van de Reformatie. Weliswaar is de kwestie Servet een zwarte bladzijde die de grote reformator blijft achtervolgen. Calvijn was geen heilige en maakte zoals ieder mens fouten. Om hem op de juiste wijze te beoordelen moet men zijn werk bestuderen o.a. de Institutie. Wat mijzelf betreft ik voel mij een volbloed calvinist en weet daarbij dat sommige inzichten veranderen en we niet meer leven in de zestiende eeuw.Laten wij Calvijn beoordelen naar de tijd waarin hij leefde. een groot theoloog die ruimschoots de toets der kritiek kan doorstaan.
Naam: Herman Beuker06-07-2009
Calvijn de grootste bijbeltheoloog na Augustinus. Lees de institutie en zijn andere werken en ga niet af wat anderen allemaal zeggen. Ik voel mij bijbeltheologisch voor 100% aan hem verwant.Vergeet niet hij was een man in zijn tijd en ook met zijn fouten. Ik verwijs hier naar de kwestie Servet waar hij volgens mij een andere houding had moeten aannemen. Calvijn was een mens zoals wij met al zijn en onze fouten.
Naam: C.d.M.06-06-2009
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat er zo positief gesproken wordt over een man die andersdenkenden massaal ter dood liet brengen, of ze anders liet martelen om hen tot inkeer te brengen.
Het zal allemaal wel waar zijn dat hij mooie en wijze boeken heeft geschreven. Ik heb ze niet gelezen, en ik zal ze ook niet lezen.
Een fundamentalistische massamoordenaar blijft een fundamentalistische massamoordenaar, ook als hij hele wijze woorden spreekt.

Het feit dat we een Calvijnjaar hebben vind ik een grote schande voor Nederland!
Naam: N. Bos13-05-2009
Op zondag 13 augustus 1553 woonde Servet in Genève een dienst in de Madeleinekerk bij die door Calvijn werd geleid. Daar werd Servet herkend. Calvijn gaf hem aan bij het stadsbestuur en drong er op aan Servet te laten arresteren. Het kwam tot een rechtszaak bij de Raad van Genève, een wereldlijke rechtbank. Daarbij dolf Servet het onderspit en werd, met goedkeuring van Calvijn en andere reformatoren (waaronder Farel, Beza, Pietro Vermigli en Philipp Melanchthon[2]), tot ketter verklaard en vervolgens veroordeeld tot de brandstapel. Calvijn stelde voor deze doodstraf door de brandstapel om te zetten in de doodstraf door het zwaard, hetgeen echter niet gebeurd is. Calvijn heeft Servet nog meerdere malen opgezocht in de gevangenis waar hij wachtte op zijn executie. Servet werd op 27 oktober 1553 op de brandstapel levend verbrand.
Naam: Ruben11-05-2009
@ Jos Clemens:
Na de duistere eeuwen waarin de overste der wereld heerser was van de kerk van Rome, brak juist een periode aan waarin het Middeleeuwse angstgeloof werd verworpen! Bijvoorbeeld: Het verwerpen van het financieren van de Sint Pietersbasiliek middels het geld van onwetende leken (bijvoorbeeld: Zij hadden nooit het Woord in hun eigen taal bediend gekregen, nooit Gods Woord mogen openslaan.) Enkele eeuwen na dato mag de Rooms-katholieke kerk gelukkig eindelijk verzuchten bij bediening in eigen taal, zelfs een 'eigen' WV mag gelezen worden! Wat een Goeds! Wat een zegen is Calvijn (ook) voor de Rooms-katholieke kerk!
Naam: T.Thijsen-Kirpestein29-04-2009
Ons van God afgevallen natuur is natuurlijk Calvijn vijandig. Ook de zogenaamde Kerkmens. Om Calvijn te waarderen en lief te hebben is het nodig dat de Liefde Gods in Jezus Christus ons dierbaar en lief ge worden is. Dat leert Calvijn ons, uit liefde. Niks vrouwenhater, juist een liefhebber van de gevallen mens om hem en haar middelijkerwijs op te richten door het geloof in Die ene en enige Naam onder de hemel gegeven Jezus Christus en Die gekruisigd. Wat een weergaloza Liefde. De theoloog van de Geest, Calvijn heeft ons dat willen bijbrengen. Dank aan God voor de Calvijn, die zichzelf geen steen op zijn graf waardig keurde. Hem heb ik lief omdat hij Jezus Christus lief had.
Naam: M. Bredenoord13-04-2009
Teergevoelig kwam ik in de reacties tegen. Inderdaad. Zelf weet ik nog goed hoe ik eens "De Institutie" opengeslagen heb. Voor mensen van deze tijd een ware woordenbrei. Vormen veranderen. Mij sprak ook de fijnbesnaarde manier aan waarop hij over de (inwendige) getuigenis van de Heilige Geest schreef. Inderdaad "Woord & Geest" een prachtige combinatie. Later kwam ik wel eens tegen dat hij de theoloog van de Geest genoemd werd. Het e.e.a. leidde bij mij anno ca. 1985 tot nogal veel geloofszekerheid. Gewezen worden op iets door een belangrijk historisch kerkelijk figuur terwijl de kerk het daarvoor, en daarna niet minder, o zo vaak herhaald heeft. Ach, sommige momenten vergeet je niet ook al was het geen "bekering". Een doordenker nog: Ik ben teveel Calvinist om me Calvinist te noemen.

De recente glossy-magazine vond ik nogal een hoog bible-belt gehalte hebben. Sorry geloofsgenoten, etiketjes zijn er al genoeg. Ik bedoel alleen dat niet vergeten moet worden dat ook een aanzienlijk deel ter linkerzijde van de zogeheten reformatorische zuil uit "calvinisten" bestaat.
Naam: charles espevile24-03-2009
Dat hele Calvijnjaar is natuurlijk wel allemaal heel leuk en aardig. maar ik vraag me af: zou Calijn dat zelf ook zo gewild hebben? als hij niet wilde dat er een grafsteen op de plaats waar hij is begraven zou aanwijzen, zou hij dan wel gewild hebben dat er Calvijnwijn en een Calvijnglossy en allemaal van zulk soort dingen zouden komen
Naam: Buck21-03-2009
Calvijn staat voor mij als voorbeeld van een denkend mens. Hoe kan je de samenhang in een volk handen en voeten geven? Hoe kan je door een doordachte formulering de macht van godsdiensten ombuigen naar meer menselijke verhoudingen.... Als je dat lukt zullen meer mensen en groepen zich thuis en veilig voelen binnen die symboliek....van dat geloof... Daar gaat ons geloven en zijn toch om?
Naam: Marius18-03-2009
Calvijn is voor mij de man die de waarheid, gegrond op de Bijbel, weer aan het licht stelde, al moest dat dan ook door een kerkscheuring gaan.
Naam: Wijnand Prins18-03-2009
Calvijn is voor mij een voorbeeld hoe je onverdroten door moet gaan en naar je eigen geweten luisteren bij het maken van keuzes en in je handelen. Ook als dit tegenwerking en terugslag betekent. Deelnemen aan de samenleving is als het maken van een reis door de woestijn. Uitputtend, vermoeiend en soms ook uitzichtloos met maar 1 zekerheid: God is en ik ben geborgen in zijn hand.
Naam: Maarten13-03-2009
In deze tijd zou Calvijn een extremist en fundamentalist genoemd worden. Zoals alle fundamentalisten, ongeacht van welke geloofsovertuiging, ontkent Calvijn de vrije wil en de vrije ontwikkeling van de mens. De mens is verantwoordelijk voor zichzelf, juist dat maakt hem tot mens. Hopelijk zijn we snel vergeten dat Calvijn ooit bestaan heeft.
Naam: Marielle03-03-2009
Hoe is Johannes Calvijn nu nog zichtbaar?
Naam: co van den Heuvel16-02-2009
Vandaag een boekje ontvangen: Kracht en Troost voor Vrouwenlevens. Inhoud: brieven van Calvijn aan vrouwen, uit het Frans vertaald uitgegeven 1938.
Heb een brief gelezen, en verbaas me telkens hoe Calvijn met vrouwen om ging en benaderde, absoluut geen vrouwenhater, eerder een soort vader, die je in raad en daad wilde bijstaan.
Naam: Co van den Heuvel16-02-2009
Door een vakantie vorig jaar in Geneve, ben ik me gaan verdiepen in wie was Calvijn nu echt, tot mijn verbazing kreeg ik hier zoveel plezier in, dat ik stukjes in ons kerkblad nu schrijf over de vrouwen rond calvijn. Hij was helemaal geen zwart-witkijker, maar juist teergevoelig. Zijn leer en schriftuitleg zijn ook anno 2009 nog tot rijke zegen voor land en volk.
Naam: Cees Uitbeijerse11-02-2009
Vanuit mijn opvoeding was het normaal dat je calvinist was. Dat je zo rond je 21e de institutie van hem wel gelezen had. Daar stonden best goede dingen in. Maar ik heb in de Bijbel toch veel mooiere dingen gelezen. Jezus liefde is alomvattend. Daar kan geen leerstuk tegen op. Hij zegene u.
Naam: Lydia van Duijn11-02-2009
Calvijn staat voor de normen en waarden die ik in mijn (niet speciaal religeus, maar toch...) opvoeding meekreeg. Fatsoen, arbeidzaam, verantwoordelijk, en een behoorlijk gevoel van schuld bij misdragingen! "Meneer Calvijn" houdt mijn hele leven al min of meer de vinger aan de pols. Doe ik wel genoeg mijn best! Maar: het Calvinisme zit zo in onze cultuur, denk ik, en hoop ik voor volgende generaties. Ik zou hem niet graag missen.
Naam: ezzie02-02-2009
Ik wist dit allemaal echt nog niet, ondanks mijn reformatorische achtergrond; nu denk ik ook veel anders. Echt goed dat hij nu in het middelpunt staat.
Naam: Anony de mus02-02-2009
Vrouwenhater?? Laat me niet lachen. Hij was getrouwd hoor!!
Naam: Wilma30-01-2009
Het beeld wat ik door mijn reformatorische opvoeding over Calvijn had, blijkt niet helemaal te kloppen. Calvijn is een vernieuwer! Dat is voor mij een eye-opener. Ik ga me eens wat meer in de beste man verdiepen.
Naam: Jos Clemens24-01-2009
Ik vind het jammer dat met de Reformatie een weg is ingeslagen van een oneindige verdeeldheid en verstokenheid van veel Goeds.
Bijvoorbeeld: Luther wilde absoluut niet dat de Eucharistie werd afgeschaft. Calvijn vond de Eucharistie zo heilig dat hij adviseerde slecht één keer ter communie te gaan.

En zo zijn mijn medebroeders en zusters in de Heer Christus Jesus verstoken van zijn verkwikking middels zijn vlees en bloed (Joh. 6:54-55): Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt heeft eeuwig leven en ik zal hem doen opstaan op de laatste dag. Want mijn vlees is echt voedsel en mijn bloed is echte drank.

Misschien een mooi jaar om het dispuut rondom de Eucharistie te hereiken.
Naam: Gert-Jan Schaap23-01-2009
Ik waardeer Calvijn om zijn grondige exegese, eerbied voor Gods Woord. Zijn Institutie is het bestuderen waard; ik ben benieuwd naar de nieuwe vertaling, die eind dit jaar verschijnt. Aanrader: 'Calvijn, een mens' van prof. Selderhuis - mooie, verrassende schetsen.
Naam: Janny21-01-2009
Calvijn&ik: Calvijn heeft mensen geleerd om dichtbij de Heer te leven.
Jezus te volgen in levensstijl en te geloven dat de Heer Jezus voor onze zonden gestorven is.

Naam

jan huyser

Woonplaats

maarsbergen

Leeftijd

57

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Achteraf bezien heeft Calvijn te veel gezag in reformatorische kringen bijna goddelijk.

Dat heeft mij negatief beinvloed.

Het is de Paulus van de refo´s
eigenlijk hun popster of idool
maar een ramp voor gelukkig welbevinden in de geest.

Daarom hoop ik dat hij zo snel mogelijk vergeten wordt


Naam

yellie alkema

Woonplaats

AMSTERDAM

Leeftijd

?

Geslacht

Vrouw

Calvijn&ik

Ik ben een calvinist en daar ben ik trots op.
Verantwoordelijk, betrokken bij kerk, staat en maatschappij, hard werken, sober leven. Wat er mooier dan dat? We lusten er wel pap van.
En de maatschappij heeft het meeste aan deze deugden.


Naam

Christiaan Speksnijder

Woonplaats

Rotterdam

Leeftijd

34

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Verdriet, pijn en eenzaamheid. Dat is wat de schrifturen van deze man en vooral die van de uitleggers mijn leven heeft geschonken. Toch heeft Calvijn de mensheid een veelheid aan verbeteringen en vergezichten geboden. Laten we deze waarden van de beste man gedenken en vooral zijn religieuze overpeinzingen en zijn daden en handelen vooral in zijn tjd blijven plaatsen en niet reformatorisch herdenken.


Naam

Dominus

Woonplaats

Ede

Leeftijd

76

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Een voorbeeld in geloof en leven. Een biddend mens, vol ootmoed en geloof. Een voorganger van blijvende betekenis. Een eminent schriftgeleerde. Een inspirator voor velen.


Naam

Henk Veldman

Woonplaats

Amersfoort

Leeftijd

43

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Voor het eerst dat ik iets van Calvijn lees en wat mij opvalt is dat er, naast de sterk veroordelende toon en het beschuldigende vingertje, een diep verlangen uit spreekt.

In combinatie met muziek van Haydn of Händel is het best te genieten.


Naam

Herman

Woonplaats

Hedel

Leeftijd

23

Geslacht

Man

Calvijn&ik

In het christelijke wereldje van Nederland zouden we nog veel van hem kunnen leren, het Calvijn jaar zou hier een goede bijdrage aan kunnen leveren. Zijn denkbeelden zijn springlevend en nog zeer actueel. We mogen God dankbaar zijn voor hoe Hij deze man heeft gebruikt.


 


 


 

Naam

Piet Tuinstra

Woonplaats

Ter Apel

Leeftijd

?

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Zowel de kerken als de scholen zouden zich moeten distantiëren van Calvijn. Zijn rol in de geschiedenis is op zijn zachtst gezegd bedenkelijk. Zowel privé, politiek en theologisch oefende hij terreur uit op degenen die een afwijkende mening hadden. In Geneve rookte de brandstapel in opdracht van Calvijn. O.a Guus Kuijer doet hierover een boekje open in 'Het doden van een mens.'
Het liefst zou ik Calvijn laten weghakken uit het reformatiemonument in Geneve want ook het Calvinisme heeft in later eeuwen veel ellende veroorzaakt.
Wees nuchter en realistisch over de geschiedenis.


 

Naam

Willem

Woonplaats

Ede

Leeftijd

34

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Calvijn is de theoloog die onvermoeibaar heeft ingezet voor God's werk in Europa. Wij hebben veel aan hem te danken. Lees zijn werken om de echte Calvijn te ontdekken.


Naam

Benne Terpstra

Woonplaats

Amersfoort

Leeftijd

53

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Calvijn schrijft ook over het lijden dat Gods kinderen in deze bedeling dragen moeten,Calvijn houdt ons de troost voor welke gelegen zijn in Gods beloften.

 


Naam

Anony de mus

Woonplaats

Delft

Leeftijd

52

Geslacht

Vrouw

Calvijn&ik

Calvijn was een notoire vrouwenhater. Tijd om 'em terug te pakken!!

 


 

Naam

Sjoerd de Boer

Woonplaats

Church Point, Louisiana, USA

Leeftijd

52

Geslacht

Man

Calvijn&ik

Bij Calvijn stond Gods eer centraal en hij gaf zijn leven om de God van de Bijbel opnieuw bekend te maken in een tijd waarin men het zicht op Hem was kwijtgeraakt. Nu is opnieuw de tijd om, speciaal in de Westerse wereld, zijn werk weer op te pakken.


 
ActiviteitenAgenda
CalvijnForum

500 jaar Calvijn. Het onderwijs kan er niet omheen!

Mee eens
Mee oneens
Geen mening
Tussenstand
Websites Nederland